torsdag 4. oktober 2012

Barnehagevotter med oppskrift str 1-3 år!

Jeg har strikket nye votter til frøkna og lillebror. Strikket ut fra eget hode, og siden resultatet ble bra legger jeg ut oppskriften her for alle som er interessert. Jeg strikket like store votter til begge mine, og de sitter bra, så jeg tror de skal passe de fleste barn mlm 1 og 3 år:

Du trenger strømpepinner str 3 og 3,5. Jeg brukte dobbelt totråds ullgarn fra Nøstebarn. Ubehandlet ull er fint til votter siden det er mer vannavvisende enn superwashbehandlet.

OPPSKRIFT:

Legg opp 24 masker på pinnestr 3 og strikk ribb (to rett, to vrang) rundt og rundt til du har ca 7 cm (eller så langt du vil). 
Gå over til pinne nr 3,5 og strikk glattstrikk resten. 
Øk èn maske i hver side første omgang til totalt 26 masker. 
Strikk 9 runder. På neste runde settes 4 masker av til tommel. Neste omgang legger du opp 4 nye rett over de du har satt av til tommel. 
Strikk videre til du har tilsammen ca 5,5 cm fra du begynte å strikke glattstrikk.  
Fell av slik: Strikk til det gjenstår 3 m på pinne nr 2, to r sammen, èn vanlig r, ta èn maske løst av, strikk neste maske r og ta den løse over denne. Samme prosedyre gjentas når det er 3 m igjen på p nr 4. Så strikkes èn runde uten felling, og så felles det på hver runde til det er 6 m igjen-snurp sammen.
Tommel: Ta opp de 4 m nede og 4 oppe + èn i hver side; tilsammen 10 m til tommel. Tommelen skal strikkes glattstrikk til ca 3 cm lengde; fell av.
Fest tråder; FERDIG!

Det tar ikke mer enn èn kveld, lykke til:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar